Brīvība, šis
vārds skan plaši, bet pašā būtībā jēdziens ir īss un konkrēts. Brīvība ir
atbildība par sevi un savu rīcību. Nereti sabiedrība brīvību uztver kā
bezatbildību. Brīvības apzināšanās ir ļoti atkarīga no individualitātes
brieduma un pasaules redzējuma. Tā var pastāvēt tikai tad, kad cilvēks apzinās
sevi, un paša rīcības sekas.
Sabiedrības
lielākā daļa, tā teikt, viduvējā masa, brīvība asociējas kā bezatbildība.
Citējot Ošo : Ļaudis joprojām runā par brīvību, bet viņi grib ne jau tieši
brīvību, viņi grib bezatbildību.” Piemēram, skolniekiem tā varētu būt brīvība
no skolas. Celtniekiem, advokātiem vai jebkuras citas profesijas pārstāvjiem tā
būtu brīvība no darba. Brīvība no naudas, no likumiem. Vairums to asiocē kā
brīvību no kaut kā. Tā ir izvairīšanās no atbildības. Visos laikos ir bijuši
revolucionāri, kas ir cīnījušies par tādām skaistām vērtībām, kā brīvība un
miers. Viņi cīnījās, un vārds „cīņa” pats par sevi ir pretrunā ar vārdu
brīvība, tātad viņi par savu rīcību nav atbildējuši. Revolucionāri bieži vien
ir pretrunās. Tās liecina par bezatbildību, bet atbildība pastāvēs vienmēr,
sevis pieņemta, vai apkārtējo uzspiesta.
Brīvība ir
atkarīga no indivīda brieduma. Cilvēkam jāaiziet vairākas stadijas, lai pie tās
nonāktu. To sauc par evolūciju. Frīdrihs Nīče, savā darbā „Tā runāja Zaratusta”,
iezīmē trīs attīstības stadijas : kamielis, lauva un bērns. Ošo šīs stadijas
tulko kā apgūšanu, neatkarību un jaunradi. Bieži vien cilvēki ir spējīgi sasniegt
tikai pirmo vai otro evolūcijas stadiju. Šīs abas pakāpes nenes brīvību, jo
tajās nav jaunrade. Pareizāk sakot, jaunrade ir deformēta, jeb pielāgota
sabiedrībai. Esot šajās stadijās ,cilvēks sadzīvo ar sistēmu, vai cīnās par to.
Tikai bērna stadijā viņš ir ieguvis brīvību no šīm paša uzliktajām attiecībām.
Bērns ,it kā, ir sabiedrībā, tomēr - nes jaunradi. Šie cilvēki ir harmoniski un
duāli. Pats F. Nīče, manuprāt, nebija sasniedzis visaugstāko stadiju, jo lielāko
savas dzīves daļu cīnījās pret Kristietību un Bībeli. Cīņa ir kā negatīvs
attiecību veids, tā nenes jaunradi. Tā tikai noliedz jau esošo.
Brīvība ir
pastāvīga sevis apzināšanās. Tikai sevi attīstot, ieguldot darbu un apzinoties
savu potenciālu, cilvēks var tapt brīvs. Sakarā ar šo ideju attīstās dažādas
sevis izglītošanas un attīstīšanas programmas. Viena no populārākajām ir
meditācija. Tās laikā cilvēks ne tikai top brīvs no laicīgajām domām, bet arī
rod spēku un mērķtiecību jaunradei. Tātad šī brīvība ir duāla un abpusēja, tā
atbrīvo no liekā un sniedz enerģiju jeb garīgo spēku turpmākai jaunrades
attīstīšanas. Bez meditācijas ir arī citas tehnikas, kas veicina garīgo
apzināšanos. Arī fiziska attīstīšanas ir sevis izkopšana. Jebkurš ceļš, kurā
dodas ar atbildību par savu rīcību, nes brīvību.
Apkopojot savas
domas par brīvību, esmu sapratis to, ka tā ir garīga. Indivīdam tā ir
jāapzinās, jāsaprot, ka viņš ir atbildīgs par savu dzīvi. Tā ir viņa atbildība.
Mēs piedzimstam brīvi, taču paši uzliekam sev važas. Tā ir mūsu atbildība, mēs
to varam mainīt jebkuru brīdi, ir tikai jāapzinās ceļš un jāuzņemas tā nestās
sekas. Viss ir mūsu apziņā, tiklīdz sapratīsim, ka atbildība ir mūsu rokās,
tapsim brīvi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru